تاكسي! عجبي بقلم رانده سعد

30 08 2008

تاكسي ! عجبي بقلم رانده سعد

يوم كنت متاخرة علي الشغل، وطبعا شغلي في مدينه وسكني في مدينه تانيه.

بركب ساعه الا ربع للوصول للمكان اسمه مؤسسه وبعدين اخد تاكسي لموقع الشركه في المعادي ودي تاخد من 15دقيقه الي 30 حسب الطريق.

نزلت للمؤسسه ووقفت اخد تاكسي كل موقف تاكسي يسبني ويمشي عادي وقف تاكس قولت المعادي قال ياه المعادي ده سافر قولتله هتاخد كام لازم اعرف اصل بعد التوصيله يلسعني بمبلغ وقدره قال انتي هتتفعي كام وكأنه يعني مستسلم هياخد اللي هقول عليه قولة 20ج قال ايه لا30 رفضت مشي.

وقفت تاكس غيره واتفقنا ياخد 25ج وبعد شويه وقف لزباين وقولتله هو ده تاكس ولا ميكروباص المهم قالي ركبت قدام عشان الزباين ومشي وبع دشويه وقف ونزال الزباين قولت الحمد الله خلاص هوصل عندي اجتماع ولازم اوصل بسرعه. وشبوعوا عليا اتصالات اصحاب الشغل. مشي خطوتين وقف لزبائن اتخانقت معه ونزلت ودفعت 5ج.

وقفت في الشمس لما معاد الاجتماع راح ولما حن عليا تاكسي ووافق يوصلني وراعي التاكس الجديد يقول الحلوه راحة المعادي ليه طب ماتيجي تجلسي قدام احسن من الشمس بصراحه سمعت الكلام ده خوفت قولتله نزلني هنا خد مني برده 7ج كده دفعت 12ج ولس موصلتش للتحرير وقفت عشان اخد تاكس اخر وبرده اتفقت علي البنديره بس من غير بنديره هياخد التاكس الجديد 20 ج وبرده الغزل المعتاد من تحت لتحت لاصحاب التاكسي وصلت الشغل متاخره ساعه وللعلم دفعت 32ج وقال ايه واخده تاكسي مش اتوبيس عام يعني من الاغنياه
وعجبي

الإجراءات

Information

7 تعليقات

2 09 2008
خادم الرواق

العزيزة رانده اسلوبك خفيف وبه مرح وان كانت هناك اخطاء في الطباعة والنحو قد حاولت ان اتدخل بقدر ضئيل فيها الا ان عندك اسلوب يستحق ان تراعيه وتستمر في الكتاب

4 09 2008
nana_crazycat

العزيز خادم الرواق
شكرا جزيلا هذه احلي هديه جأت لي في عيد ميلا23
او علي سبيل الحصر الهديه الوحيده شكرااااااا جدا لانك الوحيد الذي تذكر عيد ميلادي وقل لي كل سنه وانتي طيبه
ورمضان شهر لاكل والبلح والتمر هندي وعمك صبحي المسحراتي ياعم سعد قوم اتسحر ياعم ابراهيم قوم اتسحر ولا يفوتك صنية الكنافه بالعسل والقطايف كمان طب خلاص بقي اصلي جعت قوي رمضان كريم ولتجعل شعارك برمضان لن يسبقني الي الله احد

15 11 2008
غريب

لو كل صاحب تاكسي اتق الله وعرف ان زي ما بيعمل مع اي وحده راح يتعمل في بنته او مراته كان ما حصلت هذه المهازل من اصحاب التاكسي وللعلم اكثر من نصف اصحاب التكاسي لا همج لا مستوى علمي ولا ثقافي ولا اخلاق ايضا . القطه الشقيه اعانك الله

لو كل صاحب تاكسي اتق الله وعرف ان زي ما بيعمل مع اي وحده راح يتعمل في بنته او مراته كان ما حصلت هذه المهازل من اصحاب التاكسي وللعلم اكثر من نصف اصحاب التكاسي همج لا مستوى علمي ولا ثقافي ولا اخلاق ايضا . القطه الشقيه اعانك الله

15 08 2009
طموح الغرب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته……
بادي ذي بدا احب ان استأذن في نشرمذكرات طموح الغريب ، مذكرات مليئه بالاحداث والعبر والحزن والفرح يعني ( كوكتيل مظروب في بعضه ) لكن متعرفش تستقر على حاجه معينه سواء كانت حلوه او مره
فيه مثل عندنا في الجزيره العربيه بيقول( اذا كثرت همومك كبر المخده) يعني بالبلدي اذا زادت عليك الهموم فأكثر من النوم لكن انا اختلف مع هذا المثل ولست مقتنع فيه بل بالعكس اذا كثرت همومك الجا الى الله واصمد فالرجال مواقف وليست مخابر! والله سبحانه اذا احب عبده ابتلاه فالدنيا ….
انا هبدا في كتابت مذكراتي خلال السنتين الفائته 2007/2008
وهبدأها بقصيده وهي المدخل لكتابة مذكراتي
وقد يسأل سال ماعلاقة القصيده بالمذكرات فانا ارد عليه واقول( المعنى في بطن الشاعر)
المذكرات سوف ارمز للاسماء برموز….
القصيده بتقول..
الله يكتبها لي ان كان فيها مقسم……. غصبن عن الحساد واهل الوشايه
تبون تعرفون ياسامعين وش الاسم……. فلانه بنت فلان من صبايا الكنانه
اعذروني على حذف بعض الكلمات لاسباب خاصه بي. من هنا هبداء اكتب مذكراتي
بتاريخ 22/6/2007 اقلعت بي طائرة الخطوط الجويه العربيه السعوديه من مطار الرياض في تمام الساعه الثالثه والربع متوجهه لمطار القاهره _مصحوبنا بدعوات الوالدين _ وكان بصحبتي احد الزملاء الذي له باع طويل في مصر من ناحية التجاره وكان عندي اجتماع في تمام الساعه العاشره مساء في نفس اليوم مع احد الاشخاص المهمين في مصر _ نسيت اقول لكم ان هذا الشخص اتصلي بي وانا في مطار الرياض واكد على موعد الاجتماع وقال لي ان عيد ميلاده النهارده فعلشان كدا هنأخر الاجتماع لوقت متاخر طبعا عيد ميلاد يعني لازم هديه مع اني انا ما اعترف بالكلام هذا لاني من اسره محافظه وماعندنا الا عيدين الفطر والحج بس المهم جبت معايا هديه ليه _ واحنا فالطائره انا وصاحبي جلسنا نرسم سياسه العمل ونجهز بعض البنود والنقاط لاني حريص على اني ما اسيب حاجه تفوتني وصلنا لمطار القاهره بحفظ الله وكان في استقبالنا وحده ست محترمه جدا مدام نوره اخذت جوازاتنا وخلصت لنا الاجراءات بسرعه اخذنا العفش حقنا وكانت رائحه القهوه تعج فالمطار_ الوالده الله يحفضها كانت معطيتني 3كيلو قهوه عربي مطحونه ومعاها الهيل و3 كراتين تمر عارفه اني مدمن قهوه_ طلعنا من المطار وكان السائق في استقبالنا انا ما اعرفه لكن صاحبي يعرفه بصراحه انا اول ماشفته ما ارتحت له كذا من الله كلامه كثير وعلى الفاضي المهم طلعنا لمكان السكن وكان بعيد جدا يعني على الحدود المصريه الليبيه _ امزح معاكم_ كان في اخر القاهره وصلنا للبيت وكانت الحجه ام احمد في استقبالنا _ ام احمد هذي لها حكايه معايا هقولكم عليها بعدين_ اول ما وصلنا للبيت قلت ام احمد انا عايز قهوه راسي هتنفجر وعلمتها كيف طريقه القهوه وعملتها وميه ميه اتعدل دماغي غيرنا ملابسنا وتجهزنا للاجتماع كان في هلتون رمسيس طلعنا مع السائق اللي انا ما ارتحت له عايزين تعرفون ليه انا ما ارتحت له هقول لكم _ عقليته ونظرته للحياه قصيره جدا وفاسده كان مفكر انني جاي سياحه وعايز انبسط واهيص والزمنوه ومستغرب ليه انا طول الفتره فالعربيه ساكت فكرني انسان متكبر او معقد مش مهم رايه فيا _ وصلنا للاجتماع وكان الشخص المسؤل في استقبالنا سلمت عليه واديته هديته وجلسنا نتكلم فالشغل واتفقنا على ان لا نتفق_ غريبه صح_ انا هقول لكم ليه الله يحفضه يتكلم على ان الشغل هذا كلفه مبلغ من المال وانا اصلا لسا ما بديت فالشغل فقلت هذا اوله ينعاف تاليه المهم مشيت من عنده على ان نكون على اتصال رجعت للبيت تعبان _ طبعا شربت 20 فنجال قهوه بعدالصداع اللي سببه ليا اخونا اللي في هيلتون رمسيس_ جلست مع صاحبي نستعرض ماتم في الاجتماع وجائة سكرت النوم
اكمل في الحلقه القادمه ما تم في اليوم التالي

15 08 2009
طموح الغريب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته……
انا هبدا في كتابت مذكراتي خلال السنتين الفائته 2007/2008
وهبدأها بقصيده وهي المدخل لكتابة مذكراتي
المذكرات سوف ارمز للاسماء برموز….
القصيده بتقول..
اكمل في الحلقه القادمه ما تم في اليوم التالي

18 08 2009
طموح الغريب

( اللهم انك قلت وقولك الحق ادعوني استجب لكم فهانحن دعوناك كما امرتنا فاستجب لنا كماوعدتنا اللهم أجمعني بمن احب على كتابك وسنة نبيك) قولو امين
اسعد الله مسائكم بكل خير وقفت عند وجاءت سكرت النوم وهبداء من هنا
وجاءت سكرت النوم دخلت غرفتي وكانت عباره عن ماستر ( غرفة نوم بحمامها اعزكم الله) دخلت الغرفه توضأت وصليت المغرب والعشاء _ لانني مسافر_ اتصلت بوالدي ووالدتي وطمنتهم عليا وطلبت منهم ان يدعون ليا لان شكلي هتعب علشان اخلص شغلي نمت بعدها وصحيت الساعه العاشره صباحبا صليت الفجر وخرجت للصاله لقيت ام احمد لسا واصله : اهلين ام احمد اهلين ياشيخ اذيك_ انا بصراحه اتضايق اذا احد قال ليا ياشيخ مع اني نفسي اكون شيخ بمفهومنا فالسعوديه _ المهم . ام احمد الله يخليك عايز قهوه حاظر ياشيخ_ ارتفع ظغطي_ ام احمد بلاش ياشيخ قولي يا انور يا أبني اي حاجه بس بلاش ياشيخ حاظر ياأستاذ انور_ ناس ماتجي الا بالعين الحمراء_ امزح معاكم بالعكس ام احمد اقدرها واعتبرها في مكانة الوالده المهم جابت ليا القهوه لكن للاسف مش القهوه السعوديه لا جابت القهوه المصريه( قهوه تركيه) ليه ياام احمد انا مش عايز القهوه دي انا عايز قهوتنا , استنى يا استاذ انور انا عايزه اشوف لك الفنجال!!! تشوفين الفنجال؟ عايزه اشوف البخت لك! _ البخت مايل يا ام احمد_ المهم شربت الفنجال بالعافيه واخذته منى ام احمد وبداءت في سرد الاحداث المستقبليه لشارب الفنجال_ استغفر الله_ بص يا استاذ انور شايف _ طلع في فنجالي حديقة حيوانات طلع اسد وثعبان وتمساح وطلع حيوان مش موجود في قاموس ام احمد شكله من حيوانات العصور الوسطى_ المهم انتهت جلست الاستماع امام ام احمد وصحي صاحبي حمد قلت له تعال اشرب قهوه وخلنا نشوف بختك فالفنجال نظر ليا بنظرة استهجان واستغراب انا كبرت دماغي ولا علقت المهم راح وصلى وجا وجلس وانا راح اعمل قهوت امي _ قهوت امي استحاله يطلع فيها الا الهيل _وجلسنا نشرب قهوه ونتناقش فيما حصل مع صاحبنا حق هلتون رمسيس واخبرت حمد انني لا ارغب فالمواصله معاه لان طريقه غامض ومش مطمن وفجاءه دخل علينا شلاطا( السائق الللي انا ما ارتحت له) صباح الخير حمد صباح الخير استاذ انور اهلين _بتشديداللام_ جلس يشرب قهوه قلت لحمد بعد نصف ساعه هنخرج عندنا اجتماع مع مسؤل فالبنك خلي السياره تكون جاهزه قال ابشر( بالمصري حاظر) دخلت غرفتي ولبست واخبرت ام احمد اننا خاجين وسوف نحظر بعد 4 او 5 ساعات فخلي الغداء فالتوقيت هذا . خرجنا واحنا فالسياره شلاطا ما بطل رغي بكلام مافيه فايده المهم وصلنا للبنك بعد ما اخذنا لفه حولين راس الرجاء الصالح_يعني زحمه_ دخلت على المسؤل واستقبلتي بسيلا من الترحيب الحار وبعد ما اخبرته وقدمت له الاوراق واذا بيه يلقي امامي قنبله من العيار الثقيل _ بص يا استاذ انور بموجب الاوراق اللي امامي فأحنا نتشرف بالتعامل معاك ومش هتلاقي افضل مننا وهنكسبك كتير لكن قبل اي حاجه لازم تفتح حساب عندنا ب 25 مليون ريال!!!!!!!!!!!!_ قلت انا في نفسي بس هذا هو الثعبان اللي طلع ليا في الفنجال اللي شافته ام احمد _طيب هفكر وارد عليك ومشيت من عنده وصابني احباط شيدي وقلت في نفسي هذا ثاني يوم ليا في مصر ولا فيه تقدم سعيد اخو مبارك المهم رجعنا للبيت وفالسياره شلاطا ما بطل رغي. جلست افكر ايه العمل هل اكمل ام ارجع وبعد تفكير مستمت قررت المتابعه_ انا معروف عند اهلي بانني شخص عنيد واحب الاصرار واذا حطيت حاجه في راسي لازم اخذها بعد مشيئة الله ولو بعد فتره_وصلنا للبيت بعد ما عندينا على مضيق جبل طارق_ امزح معاكم بالعكس الطريق كان سالك_كانت ام احمد مجهزه الغداء _ملوخيه+ارز+فراخ) لمده سنه وانا باكل النوع هذا! بعد الغداء جلست انا وحمد نتناقش مالعمل فاخبرت بانني ارغب فالبحث عن طريق اخر فبداء حمد في اجراء بعض الاتصالات وحدد لنا موعد مع احد الاخوه السعوديين في ستي ستار في مدينة نصر للنظر في مدى امكانتيه انهى الموضوع_ نسيت اقول لكم ان صاحبت البيت اللي مستأجرينه منها تكون فرنسيه الاصل وهذي لها حكايه معايا بعدين اقولها لكم_بعد ما اتفقنا اخذنا وقت للراحه طبعا شلاطا ساكن معانا لانه مش من سكان القاهره .في حوالي الساعه السابعه والنصف _صليت المغرب والعشاء_ تحركنا لستي ستار وطبعا كان مشوار بعيد , واحنا فالسياره اسمع شلاطا يتمتم لحمد بكلام مش فاهمه انا كبرت دماغي( انا تعلمت الكلمه هذا كبر دماغك من اللي كتبت فيها القصيده فالحلقه الاولى)وصلنا لستي ستار وكان الموعدفي كافي اسمه كنوز دخلت الكافي مش شايف حاجه كان هنالك سحابه كثيفه من انواع المعسلات فقررت ان اخذ وضع الانبطاح وادخل زحف _ انا كنت ضابط قبل 6 سنوات_ امزح معاكم لاتصدقون المهم وصلنا لطاولة صاحبنا وبعد الترحيب اخبرته بالموضوع بسرعه لاني عايز اخرج بسرعه لانني اتخنقت من السحابه الكثيفه فقال لي اعتبر موضوعك خالص الان!!!!! انا على طول عرفت انه يعرف صاحبنا حق هلتون رمسيس او حق البنك _ يعني ما عندك احد_خرجنا من ستي ستار قال لي حمد وش رايك نتعشى برا قلت اوكيه اصلا انا مخنوق وعايز اغير جوا وعايز كمان بعد العشاء اروح اتمشى شوي على الكورنيش ذهبنا لمطعم حق مشاوي مشهور في وسط البلد هو بصراحه اكله حلو بس عنده مشكله! القطط اكثر من زباين المحل يعني اذا عايز كيلو مشاوي مشكل فلازم تطلب كمان نصف كيلو للقطط , تعشينا وطبعا شلاطا كان معانا وبعد العشاء خرجنا لناحية الكورنيش عند هليتون لرمسيس_ هليلتون رمسيس انا اتعقدت منه_ جلست اتمشى شوي على الكورنيش واصفي عقلي طبعا حمد ما قدر يمشي معايا لان وزنه ثقيل شوي , جلست افكر الان هذا ثالت اجتماع ولا فيه بوادر تقدم فهل اكمل ام اذهب لدوله ثانيه ام ارجع للسعوديه فقلت ثلاث ايام مش دليل على ان الموضوع مش هيمشي فقررت المتابعه_ عنيد_ رجعت وركبت العربيه واتجهنا للبيت واحنا فالعربيه سمعت شلاطايقول لحمد انا هرجع العربيه لصاحبها واجيب عربيه تانيه _ شلاطا مستأجر لنا العربيه من المنطقه اللي هو ساكن فيها بمبلغ خيالي!!!!!_ المهم قال له حمد اوكيه بس تعال بكره بدري لان عندنا موعد وصلنا للبيت ودخلنا البيت وشلاطا مشي جلست انا وحمد نتكلم في مواضيع شتي , في تمام الساعه الثانيه ليلا استأذنت من حمد قلت له بروح ادخل غرفتي اشتغل شوي على النت وبعدها انام اخذت اللاب توب حقي ودخلت غرفتي وجلست اشتغل تقريبا بعد ساعه ونصف انتهت علبة الدخان حقتي فخرجت اجيب باكت دخان ليا كنت ناسيه فالصاله او ما طلعت من غرفتي متجه للصاله واذا بسي اسمع اصوات وضحكات نسائيه قربيت من الصاله فتسمرت في مكاني وهالني ما رايت كان حمد وشلاطا وخمس فتيات صاحبات شلاطا جالسين يضحكون _ وعن المرء فلا تسأل واسال عن قرنيه فكل قرينا بالمقارنه يقترني_ اقصد شلاطا , اول ما شافوني و بمجرد نظرهم لتعابير وجهي ساد صمت مطبق عليهم فقالت احدى الجالسات: ماله ده وشه أفش ياساتر؟ فنظرت اليها وقلت السلام عليكم فردت وعليكم السلام. بصراحه لا اريد ان اصف لكم واقع الجلسه ولا لبس البنات ولا اي حاجه خلوها مستوره! التفت الى حمد وأشرت له بعيني انني عايزك فالغرفه اخذت دخاني وذهبت للغرفه ولحق بي حمد فقلت له ماذا يحصل ومن هولاء ومن سمح لهم بالدخول فقال لي شلاطا اتصل بي وقال معايا صاحباتي هيجون يجلسون عندنا فالبيت لحد الصباح وبعدها اروحهم ( صاحباته 5)!!!!!! فقلت لحمد اعتقد ان الوضع هذا مرفوض عندي جملتلا وتفصيلا والان معاك 10 دقائق ولا اريد احد فالصاله هنا بيت وليس فندق او ؟؟؟؟ فقال سم ابشر وبعد 10 دقائق واذا بي اسمع صفعت الباب بقوه وكأن الباب يقول وانا مالي متروحو لانور هو اللي طردكم . اذان الفجر صليت وجاءت سكرت الموت
( اللهم اجمعني بمن احب على كتابك وسنة نبيك عاجلا غير اجل)

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )