يوميات تاكسجي في نيويورك 13 العداد 2 في الجراج مع جمال عمر كل احد

26 07 2008

 يوميات تاكسجي 13

العداد( 2) في الجراج

 

         كلما اقتربت اكثر من الجراج، ارصد كل سيارات التاكسي الصفراء الراكنة على جوانب الطريق. حتى اعرف التاكسي الذي اقوده موجود بينها. اشاهد ” بليك” ببشرته السوداء من مهاجري اهل بحر جزر بحر الكاريبي. يبدأ عمله في الثالثة فجرا، يحرك السيارات من اماكنها بحيث لا تركن في اماكن خطأ او غير قانونية. حيث مواعيد وايام عملية مرور سيارات تنظيف الشوارع حسب الجدول.

 لكنه خلال هذا التحريك يقوم بعملية اخرى، يحجز اماكن ركن سيارات قانونية للتاكسجية. فيركن التاكسي الذي يقوده سائق ما في مكان، فحينما ياتي هذا التاكسجي يأخذ التاكسي ويركن سيارته الملاكي مكانه، فيركن سيارته الخاصة في الشارع ركنا مجانيا وقانونيا، فيوفر تكلفة الركن في جراج. ويعطي بعضهم بعد  البقشيش “لبليك”.

اجد التاكسي امام الجراج فانا اتي متاخرا عن معظم السائقين الجادين، مما يمكنه ان يجد مكان امام الجراج، اعطيه بقشيش بين الحين والآخر، عمره ما طلب مني بقشيش او لمح اليه بل فقط يقابلك مبتسما.

ادخل الى الجراج حيث الجزء الاداري من الشركة، وامام نافذة التأجير اضع كيس افطاري الورقي على “دكة” خشبية قريبة. واقف امام النافذة وراء زجاجها السميك المقاوم للرصاص. مهاجر من ” جاميكا” اسمر الملامح تسرح في رأسه خصلات بيضاءن لا اذكر مرة الا ورايته يمسك بسماعة التليفون ويتحدث. لا نتبادل الحديث فمن طول انتظامي في العمل. هناك مخصصة لي بالرغم من اني استأجرها يوم بيوم وليس بالاسبوع. يقوم بتسجيل السيارة امام اسمي ورقم رخصتي على جهاز الكومبيوتر. ويعطيني استمارة ورقية سميكة لتسجيل الرحلات التي اقوم بها. اسجل فيها متى واين وكم راكب دخل التاكسي واين انزلتهم والتكلفة. ويعطيني مفتاح السيارة، وانا اضع دولارين بقشيش عبر النافذة.

القي تحية الصياح على عمال الجراج من ميكانيكة وعمال منهم من يعمل وردية الليل وعددهم قليل ومنهم من وصل للتو لوردية النهار. اذهب الى السيارة الموجودة بالمقدمة حاملا افطاري. لمحت ورقة ملصقة على جدار النافذة بها خبر ان لجنة التاكسي وعربات الاجرة في مجلس المدينة. تعلن عن جلسة استماع علنية لسماع اراء السائقين واهل المهنة من اصحاب التاكسيات وشركات التاكسين لسماع اراءهم عن التغيرات التي تسعى اللجنة الى ادخالها على التاكسي لتجعله يدخل القرن الجديد.

         


الإجراءات

Information

3 تعليقات

24 08 2008
nana_crazycat

لقد استوقفتني هذه الكليمات وشعرت بغيره شديده ف التاكسي عندنا في غرفه الانعاش وادارة المستشفي يعني هتطرده علشان مدفعش الحساب وهيخرج يلف في الشوارع يدور علي زبوان عشان يلم حق العلاج ولا حد يشفق عليه ومحتاج قرار علاج علي نفقة الدوله وعلي ميطلع يكون مات الله يرحمه
(تعلن عن جلسة استماع علنية لسماع اراء السائقين واهل المهنة من اصحاب التاكسيات وشركات التاكسين لسماع اراءهم عن التغيرات التي تسعى اللجنة الى ادخالها على التاكسي لتجعله يدخل)

25 08 2008
خادم الرواق

العزيزة القطة الشقية
ظريف تعليقك وعلى فكرة لي صديق عزيز شريف صادق على وشك الانتهاء من فيلم تشجيلي عن مشكلة البونديرة ومن خلالها مشكلة الناكسي في القاهرة تساعد على القاء الضوء على المشكلة التي طرحتيها
تحياتي

30 08 2008
nana_crazycat

ممكن يكون مش تعليق موضوع تعبير بس ممكن يستعين بها صديقك
في يوم كنت متاخر علي الشغل وطبعا شغلي في مدينه وسكني ف مدينه تانيه بركب ساعه الا ربع للوصول للمكان اسمه مؤسسه وبعدين اخد تاكس لموقع الشركه في المعادي ودي تاخد من 15دقيقه الي 30 حسب الطريق نزلت للمؤسسه ووقفت اخد تاكسي كل موقف تاكسي يسبني ويمشي عادي وقف تاكس قولت المعادي قال يا المعادي دل سافر قولتله هتاخد كام لازم اعرف اصل بعد التوصيله يلسعني بمبلغ وقدره قال انتي هتتفعي كام وكأنه يعني مستسلم هياخد اللي هقول عليه قولة 20ج قال ايه لا30 رفض مشي وقفت تاكس غيره واتفقنا ياخد 25ج وبعد شويه وقف لزباين وقولتله هو ده تاكس ولا مكروباص المهم قالي ركبت قدام عشان الزباين ومشي وبعدشويه وقف ونزال الزباين قولة الحمد الله خلاص هوصل عندي اجتماع ولازم اوصل بسرعه وشبو عليا اتصالات اصحاب الشغل مشي خطوتين وقف لزبائن اتخنقت معه ونزلت ودفعت 5ج وقفت ف الشمس لما معاد الاجتماع راح ولما حن عليا تاكس ووافق يوصلني وراعي التاكس الجديديقول الحلوه راح المعادي ليه طب ماتيجي تجلسي قدام احسن من الشمس بصراحه سمعت الكلام ده خوفت قولتله نزلني هنا خد مني برده 7ج كده دفعت 12ج ولس موصلتش للتحرير وقفت عشان اخد تاكس اخر وبرده اتفقت علي البنديره بس من غير بنديره هياخد التاكس الجديد 20 ج وبرده الغزل المعتاد من تحت لتحت لاصحاب التكاسي وصلت الشغل متاخره ساعه وللعلم دفعت 32ج وقال ايه واخده تاكسي مش اتوبيس عام يعني من الاغنياه
وعجابي

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s




%d مدونون معجبون بهذه: